přeskočit na hlavní obsah

Superpípač

O článku

  • Aktualizováno
  • Autor
    kolektiv autorů

Kategorie

Pomůcky: SI krabičky (kontroly, start, cíl, nulování, vyčítací krabička), SI-Droid v telefonu, vytištěné (zalaminované) kartičky s tratěmi 

Čas: 30 minut

Prostor: kdekoliv

Pravidla: Kontroly rozestavíme dle plánku (měřítko volíme dle požadované náročnosti, lze běhat na fotbalovém hřišti i v malé tělocvičně).

Bez čeho se orienťák neobejde (Voborníková)

Pomocí písmenek vyhláskuj orienťácké potřeby:

Sledy kontrol při použití krabiček 101-116

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. ČIP 101 108 119              
2. BUZOLA 112 116 103 113 120 111        
3. LAMPIONY 120 111 107 119 108 113 105 115    
4. POPISNÍK 119 113 119 108 110 105 117 109    
5. MAPA 107 111 119 111            
6. PODKOLENKY 119 113 102 109 113 120 118 105 109 115
7. LES 120 118 110              
8. HODINKY 104 113 102 108 105 109 115      
9. DRES 102 114 118 110            
10. ČELENKA 101 118 120 118 105 109 111      
11. KONTROLY 109 113 105 106 114 113 120 115    
12. START 110 106 111 114 106          

TIP: Zapamatuj si těchto 12 obrázků a napiš všechny objekty na svůj papír.

Superhrdinové (Picková)

– také jako dětský závod – pouze podle průkazky

Zvířátka (Picková)

Vánoční superpípač (Štoudek)

S barevnými kužely (Picková)

Superpočtář (ZSD - Skyvová)

Varianta vhodná na procvičení počtů. Děti nemají přímo vyznačenou trať, ale na další kontrolu je vždy odkáže početní příklad.

Superpočtář s příklady a slovními úlohami (Tomáš Matras)

Podle výsledku příkladu pokračuj na další kontrolu. Sada obsahuje 6 různých tratí (A, B, C, D, E, SLOVNÍ ÚLOHU).

Karty na kontroly k vytištění, celá databáze příkladů pro případnou editaci.

CHA - Kristýna

Osázej svou zahrádku (Voborníková)

Úkolem je oběhnout kontroly v daném pořadí podle písmen (T-U-L-I-P-Á-N)

O-smisměrka (Martin Štoudek a kol)

Úkolem hráčů je vyluštit ze zadané osmisměrky slova, která se jednoznačně pojí s OB, a následně jednotlivá slova vyhláskovat ražením kontrol, které představují jednotlivá písmena.  Podrobnější info k O-smisměrce včetně příloh naleznete zde.

Slova (Picek)

 

S posilováním (Kubátová)

Na stěnu/zem/strom umístíme plakáty se sérií posilovacích cviků A/B/C/D. Každá série je složená ze 4 jiných cviků po cca 10 opakováních (plank s počítáním do sta, kliky na lavičce, TRX, kliky, výskoky, crawling ...).

Hráč si samostatně odebere mapku, vynuluje a odstartuje. Co nejrychleji oběhne vybranou trať (například B), vyčte si u trenéra a jde odcvičit sérii navazující na vybranou trať (sérii B). Nejmladší mohou oběhnout všechny tratě, výkonnější 5 tratí (jednu půjdou 2x) a nejvýkonější 6 tratí (+ 6 posilovacích sérií). Na konci můžeme vyhlásit výsledky superpíchače. Při posilování (a vyčítání čípů do telefonu) najdete čas i na korekci cviků. 

Vhodné také pro výkonnostně velmi různorodou skupinu. Vyzkoušeno i na dospělých eliťácích – tratě běhají naplno, jsou motivací k poražení pro ostatní.

 

Domeček jedním během (Ehl)

Úkolem dětí je rychle a bezchybně oběhnout „domeček jedním během“ trať ve tvaru domečku jedním tahem podle mapy.

Týmová varianta na tábor nebo pro dospělé: Bez map, cca 5 čipů do 5-10ti členného týmu. Úkolem týmu je vymyslet co nejvíce variant domečku a pomocí čipů v časovém limitu oběhnout. Čas na realizaci 10-15 minut. K taktice lze přistoupit různě od neorganizovaného běhání všech členů týmu až po systém, kdy někdo vymýšlí a kreslí varianty a ostatní je realizují. 

Kompletní popis včetně příloh naleznete zde.

 

Přílohy