Člověče, nezlob se!
Doba: 15 – 20 minut
Místo: tělocvična, hřiště, …
Hráče rozdělíme do čtyř nebo více výkonnostně vyrovnaných skupin, každé skupině přidělíme „domeček“ v jednom z rohů tělocvičny. Každá skupina si do svého domečku umístí hrací plán, figurku na start a hrací kostku. Ve družstvu si hráči stanoví pořadí, v jakém budou soutěžit.
A) Kolečko
Pomůcky: herní plán, figurky, hrací kostky
Po odstartování hodí první hráč z družstva hrací kostkou a podle hozeného čísla absolvuje daný počet koleček kolem středového kruhu v tělocvičně a po doběhu posune figurku po herním plánu a předá štafetu svému spoluhráči. V závěru hry se musí tým posunout do cíle hozením přesného čísla. Např. když zbývají pouze 2 políčka a hráč hodí číslo 6, tak figurku neposouvá, ale absolvuje svých 6 koleček a až poté může zkusit hodit dvojku/jedničku další z jeho spoluhráčů. Vítězí tým, který dostane svoji figurku do cíle jako první, případně dojde s figurkou v předem stanoveném časovém limitu nejdále.
B) Tělocvična
Pomůcky: herní plán, figurky, hrací kostky
V malé tělocvičně lze umístit družstva 2 m od rohu tělocvičny a hráči obíhají celou tělocvičnu, tj. 4 družstva se stávají metami, které musí hráč oběhnout jako 1 kolo.
C) Do lesa
Pomůcky: herní plán s mapovými symboly, obruč, gymnastický stůl/kůň, šplhadlo, žebřiny, švédská bedna, medicinbal, doskoková žíněnka „duchna“, lavička, kužely
Po zaznění startovního povelu hodí první hráč ze skupiny kostkou a podle hozeného čísla postoupí na herním plánu o daný počet kontrol. Podle objektu kontroly, na kterou hráč vstoupil, plní odpovídající pohybový úkol:
studna – prolézt obručí
kupka – vylézt na švédskou bednu
výrazný strom – vyšplhat/ pověsit se na tyč a napočítat do 10
posed – vylézt na žebřiny
jáma – vlézt do švédské bedny bez víka a zase vylézt
kámen – odnést/válet medicinbal 5/10 m (určit čáry)
bažinka – přeběhnout duchny
lávka – přeběhnout lavičku (možno po užší straně)
hustník – proběhnout slalom z 15 kuželů
D) Dvacetiminutovka
Pomůcky: seznam cviků (z druhé strany slouží k záznamu okruhů), tužka, 4ks kuželů (lze nahradit lahví), hrací kostky
Hráče rozdělíme do čtyřčlenných týmů, které si někde po obvodu tělocvičny udělají "domeček" Každé z čísel na hrací kostce reprezentuje určitý cvik. V případě, že hráč dvě kola po sobě hodí stejné číslo (např. žabáky), hází ještě jednou. Platí, že na trati jsou z jednoho týmu vždy maximálně 2 běžci. Úkolem je v časovém limitu naběhat za tým co nejvíce okruhů, které si každý hráč čárkuje do svého okýnka na týmovém papírku.
Cviky lze dle chuti a trenérského záměru vyměnit, ty obtížnější je lépe dělat pouze na delších/kratších stranách herní plochy. Vše závisí na Vás a Vaší tréninkové skupině.
1 žabáci po kratší straně tělocvičny
2 čáp – výpady v chůzi po kratší straně tělocvičny
3 metcalfy po kratší straně tělocvičny
4 jelen – odpichy po delší straně tělocvičny
5 běh kolem tělocvičny pozadu
6 běh kolem tělocvičny popředu
E) Volba
Pomůcky: herní plán s mapovými symboly, hrací kostky, žíněnka, švihadlo, žebřiny, lavička, lano/tyč, basketbalový míč
Místo házení kostkou si hráči volí různě náročný pohybový úkol, který má svoji bodovou hodnotu, o kterou se na plánu po úspěšném absolvování posouvají. V prostoru tělocvičny rovnoměrně rozmístíme jednotlivá stanoviště, na kterých se pohybové úkoly provádí, např:
oběhni celé kolo 1 bod
udělej na žíněnce kotoul 1 bod
skoč 10 přímých skoků přes švihadlo 2 body
vylez na žebřiny 2 body
vyskoč 10 x na lavičku 2 body
vyšplhej na tyči/laně 3 body
vstřel koš basketbalovým míčem 3 body
F) Deskovka – herní plán