Krycí jména
Běžecká hra na motivy karetní hry Krycí jména, lze hrát v tělocvičně i venku. Procvičí paměť a svaly.
Pomůcky: 1x vytištěná barevná hrací tabulka, prázdná hrací tabulka pro každou dvojici/tým, fixy
Hráči se rozdělí do dvojic, ve kterých mají za úkol společně odhalit krycí jména špionů. Každá dvojice si vylosuje barevnou fixu (červenou, modrou, zelenou), ve hře pak bude hádat pouze slova vyznačena touto barvou. Jednu barvu může mít více dvojic.
Herní prostor (tělocvična, hřiště, louka, les..) se rozdělí na dvě poloviny (A a B). Jeden z dvojice se pohybuje pouze v polovině A, druhý v polovině B. Hráči spolu mohou komunikovat jen na středové dělící čáře, kde se také hra odstartuje.
Hráči v polovině A mají k dispozici společnou tabulku s barevně označenými krycími jmény špionů. V tabulce jsou čtyři druhy barev - červená, zelená, modrá a žlutá. Žlutě je označený vrah - pokud dvojice označí vraha je automaticky na posledním místě. Zbylé barvy označují krycí jména špionů, které se dvojice snaží odhalit. Tabulka je na kraji herní plochy na druhé straně od středové čáry.
Hráči v polovině B dostanou každý svoji nevybarvenou tabulku a barevný fix. Jejich úkolem bude označit daný počet krycích jmén špionů. Tuto tabulku si odnesou na konec herní plochy na druhou stranu od středové čáry.
Kontakt mezi spoluhráči probíhá pouze na středové čáře a je značně omezen. Mluvit smí pouze hráč z poloviny A a smí říct pouze jedno slovo, kterým označí krycí jméno. Slovo nesmí mít společný kořen s krycím jménem, nesmí to být ani jeho překlad nebo zkratka. Kupříkladu pokud by krycím jménem bylo “voda”, nesmí hráč použít k jeho označení slova: vodník, podvodník, vodní, vodka, water apod., mohl by ale toto slovo označit např. slovem rybník, řeka, vana, mořská, pití apod.
Cílem dvojice je co nejrychleji svou barvou označit v prázdné tabulce všechna krycí jména. Dvojice mají pouze jeden pokus na odevzdání tabulky. Doporučujeme nechat dohrát všechny dvojice. Po ukončení hry se dvojice hodnotí podle správnosti a rychlosti - v prvé řadě rozhoduje počet správně označených krycích jmen, v případě shody mezi dvojicemi pak pořadí/čas, ve kterém úkol splnili. Dvojice, která označila žlutě vyznačeného vraha jsou automaticky na posledním místě.
Lze hrát více kol (hráče to obvykle velmi baví).
Tip: Pokud budete vymýšlet vlastní tabulku, vhodná je 5x5, každý tým pak hádá 8 slov a 1 slovo je pak vrahem.
Tip: Menší děti (DH10) mohou popisovat neomezeně, pokročilí zase mohou využít pantomimu.