Safari
Pomůcky: převleky zvířat, jedna mapa pro každý tým/lovce (dle obtížnosti), 15x A4 obrázky afrických zvířat (seznam zvířat), lístečky se jménem zvířat (A8), A2 cedule Výkup, Vězení, Kemp, A3 papír s bodováním kolekcí
Časová náročnost: 90 minut
Počet účastníků: 10 vedoucích (3x běhající kontrola, 3x migrující kontrola, 1x výkup, 1x vězení, 2x ochránce), až 60 hráčů (lze modifikovat)
Příprava:
1. Mapa se scorelaufem, kdy na každé kontrole se vyskytuje jeden druh zvířete, který je různě bodově ohodnocen. Různé typy kontrol:
-
Papírové kontroly (9x, za 1 bod) - na kontrole vytištěný obrázek zvířete a lístečky se jménem/stopou zvířete. Ohodnocení závisí na vzdálenosti od loveckého kempu.
-
Migrující kontroly (3x, za 3 body) - Je zde živý vedoucí, který se pohybuje (chůzí, během) po trase zakreslené v mapě, neutíká a neschovává se. Když se ho hráč dotkne, odevzdá mu jeden lísteček.
-
Běhající kontroly (3x, za 5 bodů) - Nejvíce hodnocené, ale nejnáročnější. Ve vyznačené oblasti se pohybuje převlečený vedoucí, který se schovává a utíká. doporučení: lístečky barevně odlište (1 bod-bílé, 3 body - žluté, 5 bodů - červené), na každém vytištěno jméno zvířete
2. Safari kemp (centrum)
-
Výkup - cedulí označené místo, kam týmy nosí lístečky se zvířaty a dostávají body za nalovené kolekce. Je zde vyvěšené tabulka s body za jednotlivé kolekce, sedí zde vedoucí a zapisuje body týmům za odevzdané lístečky, které si nechá.
-
Vězení - cedulí označené místo, kam si chodí napočítat do 100 ti, kteří byli ochránci chyceni, že přenáší víc než jeden lísteček.
-
Kempy - místo v centru, kde jsou domečky jednotlivých týmů.
3. Převleky vedoucích (lze nahradit obrázkem přišpendleným na zádech, ale nemá to takový náboj)
-
Mamba - černé elastické oblečení
-
Zebra - pruhované oblečení
-
Slon - modré oblečení, papírové velké uši, nos z rukávu starého trika
-
Lev - žluté oblečení, hříva z nastříhaných krepáků
-
Nosorožec - šedé oblečení, papírový nos
-
Levhart - legíny a triko v tomto dekoru ze sekáče
Příběh: ZOO ve Dvoře Králové je světově proslulá svou africkou kolekcí zvířat. S jejím budováním začal zoolog a ředitel Josef Vágner v 60. letech 20. století. Pro své plány potřeboval tolik zvířat, že nebylo možné je pokrýt zvířaty z chovů ostatních evropských zoo, začal tedy jednat s různými africkými státy o odchytu zvířat přímo v jejich domovině na černém kontinentu. Během hry se přesunete na safari do loveckého tábora, kde právě různé lovecké společnosti mezi sebou bojují o největší výdělek.
Průběh hry: Každý tým má 90 minut na to, aby nasbíral co nejvíc bodů - lístečků za ulovená zvířata. Lístečky si mohou schovat na konec hry (bodování 1-3-5) nebo z nich v průběhu hry tvořit kolekce, které nosí a odevzdávají ve výkupu.
Kolekce
- Noemova archa - každé zvíře dvakrát - 300 bodů
- Lexikon - každé zvíře jednou - 150 bodů
- Velká pětka - slon + nosorožec + buvol + lev + levhart - 50 bodů
- Býložravci - surikata + hroch + žirafa + buvol + zebra + slon + nosorožec - 50 bodů
- Lidoopí rodina - 2x gorila + 2 x šimpanz - 10 bodů
- Šelmy - levhart + lev + hyena - 20 bodů
- Plazi - Gekon + mamba + krokodýl - 20 bodů
Hráče (lovec) v herním poli může mít u sebe maximálně jeden lísteček. Za jedno vyběhnutí do herní plochy nelze navštívit více kontrol a sebrat více lístečků. To kontrolují ochránci (označení vedoucí) - kdo bude mít více lístečků, jde do vězení.
Tip: Pokud chcete hru ještě ozvláštnit, můžete do každého týmu dát lovecké licence (barevné kartičky). Dáte jich jen 50% - v týmu o deseti hráčích je pak jen 5 licencí. Hráči na sebe pak buď můžou čekat v domovském kempu nebo loví bez licence i s možnými důsledky chycení a pobytu ve vězení. Ochránci (v tomto případě by jich mělo být víc) pak namátkou kontrolují, zda lovci mají u sebe licenci. Licence v týmu jsou přenosné.