přeskočit na hlavní obsah

MTBO - navigace

O článku

  • Aktualizováno
  • Autor
    Veronika Kubínová

Kategorie

Cvičení zaměřené na navigační pokyny, kdy a jak je používáme.

Cvičení se jede ve dvojicích ve stylu sudá-lichá. Dvojice jede za sebou, přičemž navigující jede vždy jako druhý a slovně naviguje závodníka před sebou tak, aby včas věděl, kam má jet. Navigovaný v tu chvíli nekouká do mapy (otočí si ji).

U první kontroly si pozice vymění. Navigovaný se sám najde v mapě, kde se nachází a začne navigovat na druhou kontrolu.

Ukázka postupu

Příklad navigačních pokynů od kontroly č.2:
Pokračujeme na sever až dorazíš na velkou cestu, odboč doprava podél oplocenky. Na téčku velkých cest odboč doprava a za 30 m na rohu louky odboč doleva po pěšině vlevo od údolíčka. Pokračuj po pěšině necelých 200 m dolů z kopce a až uvidíš po levé ruce hustník, tak za 20 m bude doleva odbočovat tečka, po které se vydej. Pokračuj stále rovně do kopce až ke kontrole. Nejprve přejedeš hlavní cestu, pak se na vidlici pěšin držíš vlevo a u hustníku bude kontrola.

Navigační pokyny by měli být stejné jako si je je během reálného závodu říkáte v duchu. Snažte se o co nejpřesnější popsání toho, co využíváte k navigaci z mapy a terénu. 

Cílem cvičení je si uvědomit, jaké navigační pokyny používáme a v jakou chvíli bychom je měli číst. Navigovaný jede jako první, aby byl navigátor nucen informace předávat včas, tedy dříve než na křižovatce. Zároveň se navigovaný učí orientovat podle pokynů někoho jiného a může tak podávat zpětnou vazbu navigátorovi, zda volí správné pokyny nebo by měl raději používat více/méně pokynů, či se zaměřit na jiné objekty.

Cvičení je převážně hra (ne závod), i tak se jej ale snažte jet v rychlosti, aby byly navigační pokyny co nejreálnější závodu. U kontroly si při výměně pozic zastavte a vznikne vám hezký intervalový trénink. Každý závodník si sám pak zhodnotí, jaké navigační pokyny mu vyhovují a kdy je vhodné je používat. 

V závodě jsou situace, kdy potřebujete znát několik navigačních pokynů najednou, protože nemáte prostor pro koukání do mapy (sprinty, kořenité cesty, sjezdy). Proto je dobré své navigační pokyny zefektivnit, co má význam si pamatovat, na co se zaměřit a co je zbytečné a naučit se mít navigační pokyny připravené včas.