Záškodník
Typ tréninku
Jde o trénink na upravené mapě, která se dá připravit již předem. Pokud nemáte vhodný program nebo čas, dá se připravit "na koleni" pomocí mapníku a pásky. Jde o trénink ve dvojici, ten druhý stínuje a zároveň je "záškodníkem".
Cíl tréninku
1. Zvolení vhodné techniky v závislosti na dostupných informací z mapy.
2. Tvorba jasného plánu, automatizace mapové rutiny.
3. Maximální soustředěnost a eliminace rušivých elementů.
1. Zvolení vhodné techniky v závislosti na dostupných informací z mapy.
2. Tvorba jasného plánu, automatizace mapové rutiny.
3. Maximální soustředěnost a eliminace rušivých elementů.
Na co je potřeba si dát pozor
1. Upravit mapu v závislosti na schopnostech a zkušenostech závodníka. Pokud bude příliš těžká verze, nebude z toho mít závodník dobrý pocit a podobný typ tréninku už nebude chtít absolvovat. Naopak příliš lehký trénink nepřinese kýžený efekt.
2. Je potřeba nechat závodníka běžet vepředu, nechat ho mapovat.
3. Není vhodné sebrat závodníkovi mapu a říct mu, tak a běž paměťák. Je potřeba ho na to připravit dopředu, aby si stihl vytvořit dostatečně silný plán. To neplatí v momentě, kdy chceme závodníka odvést na nějaké místo, ze kterého má pokračovat na kontrolu. V momentě, kdy mu bereme mapu, musí přeci vědět kde je (ideálně na kontrole, ale dovedu si představit i na postupu) a pak musí dávat pozor, kudy ho záškodník vede (podobně jako při tréninku lichá-sudá).
Konkrétní příklady záškodnictví
- x=54/3
- přelep části mapy
- koridor
- paměťák
- vyjmenovaná slova
- bez buzoly
- odvést na Z
- počítej od 65 do 38
Pohled Lenky Mechlové na trénink
"Na startu jsem dostala mapu do ruky a už byla zalepená (páska na mapníku, který byl navíc zajištěný tak, aby se neposouval). Běžela jsem podle toho, co jsem měla k dispozici. Občas se mě Zdenda zeptal na něco souvisejícího s aktuálním postupem (plán, popis kontroly atd.), občas se mě ptal na složitější věci, jako vyjmenovaná slova. Měl u sebe "fahrplan", aby věděl, co se mnou na kterém postupu chce dělat. Měl to opravdu hezky promyšlené dopředu, aby nemusel vařit z vody. Občas mi sebral mapu a šla jsem paměťák, občas mě odvedl někam, kam si usmyslel."
"Na startu jsem dostala mapu do ruky a už byla zalepená (páska na mapníku, který byl navíc zajištěný tak, aby se neposouval). Běžela jsem podle toho, co jsem měla k dispozici. Občas se mě Zdenda zeptal na něco souvisejícího s aktuálním postupem (plán, popis kontroly atd.), občas se mě ptal na složitější věci, jako vyjmenovaná slova. Měl u sebe "fahrplan", aby věděl, co se mnou na kterém postupu chce dělat. Měl to opravdu hezky promyšlené dopředu, aby nemusel vařit z vody. Občas mi sebral mapu a šla jsem paměťák, občas mě odvedl někam, kam si usmyslel."
Tip: Na táboře nebo soustředění pro menší děti lze otázky a záškodnictví zaměřit konkrétním směrem (např.: otázky a úkoly na pirátské téma, zvířata, angličtinu....).
Otázky pro žáky – Z pohádky do pohádky
(Jana Kubátová)
- Jak se jmenovali králíci z klobouku? Bob a Bobek
- Jaké hory má pod palcem Krakonoš a jaký pták mu tam pomáhá hlídat? Krkonoše a sojka práskačka.
- V Ledovém království je Sven a Olaf, kdo je sněhulák? Olaf
- Předvěď gesto Pata a Mata, když něco dokončí. Pokrčení loktu a říct a je to :-)
- Řekni pozpátku jméno Krteček. Kečetrk
- Jakou barvu má drak Pizizubka hlavního hrdiny v pohádce Jak vycvičit draka? černou
- V pohádce O dvanácti měsíčkách vládnou po sobě jednotlivé měsíce. Vyjmenuj jak by šly dál po sobě, pokud bude nyní u vlády červenec. srpen, září, říjen, listopad, prosinec, leden, únor, březen, duben, květen, červen
- Co hrál v pohádce Anděl páně čert Uriáš a anděl Petronel? karty (mariáš)
- Jaká zvířata představují Sid, Diego a Manfred v animované pohádce Doba ledová? Lenochod, tygr (šavlozubý) a mamut.
- Z jaké skandinávské země je Pipi Dlouhá Punčocha? Švédsko