Paměťák s věcmi v tělocvičně
Štafetová běhací hra do tělocvičny na procvičení paměti.
Pomůcky: různé tělocvičné náčiní a nářadí, pro každý tým jedna sada nastříhaných kartiček s obrázky věcí (viz příloha) – hodí se zalaminovat nebo vytisknout na tvrdý papír
Po prostoru tělocvičny nepravidelně rozmístíme různé věci (tělocvičné náčiní, míče, kužele apod.) podle kartiček. Pokud nářadí vyobrazené na některé z kartiček nemáme k dispozici, musíme tuto kartičku ze všech sad vyřadit.
TIP: Abychom nevytahovali všechny věci z nářaďovny jen tak, můžeme všechny uvedené věci ze hry také na stejném tréninku využít např. k postavení překážkové dráhy.
Hráče rozdělíme do několika týmů po třech až čtyřech lidech, kteří budou běhat štafetově, týmy se seřadí na startovní čáru. Každý tým dostane svou sadu kartiček s vyobrazenými předměty, zamíchaných na hromádce a otočených prázdnou stranou nahoru. Na startovní pokyn si první běžec vybere, seřadí za sebe na zem a otočí 4-6 libovolných kartiček (určíme podle věku svěřenců, můžeme během hry po jednotlivých kolech zvyšovat), čímž si vylosuje svou trať paměťáku – těchto předmětů umístěných v prostoru tělocvičny se musí ve svém běhu dotknout rukou (ve vylosovaném pořadí, pro mladší děti v libovolném pořadí).
Následující člen štafety kontroluje svého předběžce, zda běží správně, nesmí ale napovídat. Případnou chybu oznámí až v cíli, běžec pak musí oběhnout "trať" ještě jednou a správně. Pokud běžec v průběhu zapomene pořadí, může se vrátit na start, podívat se a začít odznovu. Namátkou může týmy obcházet a kontrolovat i trenér.
Jakmile první běžec úspěšně oběhne svůj úsek, předá plácnutím ruky štafetu druhému, a takto se postupně vystřídají všichni členové týmu. Vítězí nejrychlejší tým, jehož členové oběhnou své úseky. Hrajeme na několik opakování, můžeme týmům počítat body za dosažené pořadí.
Modifikace "vláčky": Tým si vylosuje 10-15 kartiček, kde hraje roli i pořadí, v jakém kartičky vylosoval. Tým se spojí do vláčku (ruce na ramena člověka před sebou), přičemž se nesmí během hracího kola rozpojit. Úkolem členů týmu předem se domluvit na rozdělení zapamatování kartiček tak, aby následně byli jako vláček schopen oběhnout věci v nalosovaném pořadí v rámci jednoho běhu bez návratu pro nápovědu. Na startovní povel odstartují všechny vláčky a vítězí ten tým, který splní svou trasu jako první.