Digitalizace klubu zdarma? Jde to!
Jak využít granty a bezplatné nástroje pro digitalizaci vaší sportovní neziskovky
“Bez peněz na internet nelez” by mohla znít parafráze českého přísloví, které naznačuje, že pokud chceme dosytosti konzumovat báječné produkty lidské činnosti, obvykle za ně musíme zaplatit. Platí to i ve světě techniky a technologií: Počítače, připojení k internetu, software, datová úložiště… Za tohle všechno musí běžný člověk, firma nebo třeba spolek někomu zaplatit. A nebo ne?
Psát orienťákům něco o základních digitálních technologiích v době, kdy rutinně používáme čipy nebo GPS a ORIS je pro nás každodenním zdrojem informací, se může zdát jako pověstné nošení dříví do lesa. Tento článek však nechce řešit technickou stránku věci. Je nám jasné, že napsat a publikovat rozpis, přihlásit se na závod nebo nahrát postup na Livelox zvládne dnes díky technice a informačním zdrojům téměř každý. Chtěli bychom se však podrobněji podívat na to, kolik tyhle taškařice oddíl stojí a zda by náhodou nešlo někde trochu ušetřit.
Zásadní body článku jsou shrnuty v hodinovém záznamu Metodické středy na toto téma. V textové verzi však najdete i několik aktualizací a odkazů, které se do videa nevešly.
“Katování kostů” neboli snižování nákladů je jednou z cest ke zlepšení vaší finanční bilance. V oblasti digitálního světa jsou hlavními činnostmi či oblastmi, které generují nějaké náklady téměř každému, pravděpodobně tyto:
-
Připojení k internetu
-
Komunikace a oběh dokumentů
-
Ukládání dat
-
Software
-
Hardware
Zkusme se teď na uvedené body podívat optikou běžného sportovního klubu, který je natolik velký, aby mohl pořádat závody nebo třeba soustředění, ale ještě natolik malý, aby si mohl dovolit kompletní zajištění uvedených služeb profesionální firmou. Takový klub je obvykle registrován jako spolek a jeho chod zajišťují různou měrou jeho členové. Někde to dělají zcela zdarma, jinde jim klub může za práci i něco platit, podstatné však v tomto případě je to, že hlavní činnosti spolku je nezisková veřejně prospěšná činnost. A právě z toho titulu může dosáhnout na různé možnosti podpory v různých oblastech včetně působení v digitálním světě. Podpora nejčastěji přichází ve formě různých příspěvků, darů, dotací nebo grantů. I když se to různě nazývá, je to v podstatě pořád totéž: někdo vám dá finanční či jiné prostředky a nečeká za to nic jiného, než že budete dělat to, co běžně děláte. A jak vám tyhle pojmy mohou pomoci v digitalizaci vašeho klubu?
Obecně s čímkoli vám pomohou klasické granty - Poskytovatelem je většinou nějaká veřejná instituce (obec, kraj, ministerstvo, v případě sportu pak Národní sportovní agentura). Pokud lze veřejný grant k nákupu IT technologií či služeb použít, máte vyhráno, stačí žádost o grant správně podat a vše následně vyúčtovat. Tímto typem grantů se dále zabývat nebudeme, je to samostatná a poměrně složitá problematika a navíc jsou tyhle granty často tzv. soutěžní, tj. nedosáhnou na ně všichni, kdo splní nějaké podmínky, ale pouze ti z nich, kteří žádost napíší nejlépe.
Níže uvedené možnosti jsou dostupné všem a záleží pouze na vás, zda je dokážete využít.
Připojení k internetu
Začneme z našeho pohledu nejsložitější oblastí. Ne proto, že by bylo těžké se k internetu z oddílového počítače připojit, to dnes dovede s mobilem a správným datovým tarifem i šikovný páťák. Oproti ostatním oblastem se nám však nepodařilo nalézt obecně platné řešení, které vám zařídí v klubovně či místě pořádání závodů bezplatně či za zlomek běžných nákladů internetové připojení. Přesto, pokud se vám nechce platit každý měsíc paušál 250 nebo více korun za internetovou přípojku a nemáte žádný zdroj, který vám připojení zaplatí komplet, můžete zkusit následující:
-
Sdílení připojení - pokud v objektu, kde máte klubovnu či sídlo, funguje více organizací, můžete společně s nimi zkusit objekt připojit jednou přípojkou a připojení mezi sebou sdílet. To umožní buď něco ušetřit nebo za stejné peníze získat kvalitnější přípojku, vyžaduje však značné vyjednávací a případně i technické schopnosti.
Kolik můžete ušetřit: záleží jen na vašich schopnostech, většinou 20-80%
-
Datový tarif některého z členů - v průběhu akce v klubovně lze pochopitelně s výhodou využít hotspot z telefonu některého člena, který má výhodný, nejlépe neomezený, datový tarif. Je jasné, že tohle bude fungovat jen v okamžiku, kdy je dotyčný přítomen, ale jsou tu i další možnosti. K běžným mobilním datovým tarifům lze totiž získat i další pevné připojení za cenu, která je výhodnější než samostatné připojení. V terminologii operátorů se tomu říká např. “internet na chatu” apod. Dostanete k tomu samostatnou SIM kartu, obvykle i s modemem. Většinou je tam nějaký datový limit, ale ten by vás při běžném provozu v klubovně, neměl výrazněji omezit. A oproti hotspotu z mobilu můžete mít tohle připojení v klubovně pořád.
Kolik můžete ušetřit: 30-100%
-
Samostatná datová SIM karta - pokud používáte dané připojení opravdu jen na ORIS, publikování výsledků a sem tam nějaký email, mohla by vám stačit datová SIM karta. Mají různou platnost a limity, například O2 nabízí roční kartu s 50 GB limitem za zhruba tisícovku, což v případě přenosu výsledků, mezičasů a dalších ryze textových či numerických dat nebudete schopni vyčerpat ani pokud pořádáte akce pro řádově tisíce účastníků.
Kolik můžete ušetřit: 30-80%
Písemná komunikace a posílání dokumentů
Zná to každý, kdo někdy něco pořádal: Ke každému povolení i na každý grant potřebujete oficiální písemnou žádost. Takže napsat, vytisknout, podepsat, poslat. V lepším případě už na poštu nemusíte a stačí žádost poslat běžným e-mailem. Ale naopak ve spoustě případů (třeba zmiňované granty) musíte mít podpis ještě oficiálně ověřený, a to už v případě papírové komunikace není legrace. S papírem musíte někam zajít, tam vystát frontu a zaplatit za legalizaci neboli ověření podpisu. Pokud něco tímto způsobem řešíte jednou do roka, asi nad tím mávnete rukou. Ale při vyšší četnosti už náklady na poštovné a ověřování mohou šplhat klidně do desetitisícových částek. Ušetřit můžete několika způsoby.
-
Elektronický podpis - U digitálního dokumentu funguje stejně jako ověřený podpis na papíře. Elektronicky podepsaný dokument prostě pošlete e-mailem aniž byste vstali ze židle. Jednou za rok (volitelně lze i jednou za tři roky) si podpis sice musíte obnovit a není to úplně zadarmo, ale čas a poštovné vám to ušetří i tak výrazně.
Relativní novinkou (podzim 2024) je v této oblasti možnost elektronického podepisování dokumentů přes bankovní identitu. Oproti klasickému elektronickému podpisu váš dokument technicky vzato nepodepisujete vy, ale vaše banka. Vy do podepisovacího systému nahrajete svůj dokument a označíte v něm, kam chcete vložit podpis. Pro samotné podepsání se přihlásite přes bankovní rozhraní stejně jako to děláte ve svém internetovém bankovnictví. Do dokumentu je vložen podpis zaručený bankou. Výhodou tohoto řešení je, že vás tento podpis nic nestojí, na druhou stranu jej lze zatím použít pouze v soukromoprávní sféře, tedy nikoli při styku s úřady.
Kolik můžete ušetřit: podle množství i druhu odesílané pošty a vzdálenosti k nejbližšímu místu, kde musíte řešit legalizaci a odesílání papírové korespondence, ušetříte až 100% nákladů a 60-99% času.
-
Datová schránka - Pokud váš klub funguje jako právnická osoba, datovku už nějakou dobu máte ze zákona. Odesláním dokumentu systémem datových schránek zajistíte, že zpráva je autorizovaná odesílatelem stejně, jako kdybyste ji poslali s ověřeným podpisem. Takové zprávy tudíž není nutné nijak dodatečně podepisovat ani ověřovat. A provoz téhle datovky vám platí stát, takže za ni klub nedá ani korunu. Některé žádosti navíc už ani jinak než datovkou nepodáte.
Kolik můžete ušetřit: až 100% nákladů na poštovné a ověřování podpisů (řádově stokoruny až desítky tisíc podle objemu vašich odesílaných dokumentů)
-
Emailová adresa - Abyste mohli jakkoliv elektronicky komunikovat, potřebujete vždy alespoň jednu e-mailovou adresu. Tu si můžete zaplatit - např. tak, že si koupíte nějakou doménu (třeba mujoddil.cz), k ní hosting pro e-maily a pak budete mít k dispozici všechny adresy typu nejake.jmeno@mujoddil.cz. Nicméně adresu lze získat i zdarma. Pokud vám nevadí, že část za zavináčem nebude vaše, bez problému lze k jakékoli komunikaci používat třeba zdarma dostupné adresy cokoli@gmail.com nebo cokoli@seznam.cz. Jen pozor na to, co si tam před zavináč zadáte. Třeba taková adresa “chrochtajici.prasatko@seznam.cz” jako hlavní kontakt na vašem grantu nemusí vypadat zrovna důvěryhodně ;-)
Kolik můžete ušetřit: až 100% nákladů na e-mailovou schránku (řádově stokoruny až jednotky tisíc korun ročně)
Online ukládání dat
Vaše texty, tabulky, kontakty, weby, fotky, videa… Všechno tohle potřebujete mít někde uloženo a nejlépe ještě alespoň na jednom dalším místě zálohováno.
Zatímco v případě textových dokumentů by vám slušně vybavený notebook a jeden externí disk pravděpodobně stačil na uložení a duplikování všech dosud vydaných českých literárních děl, pokud fotíte nebo dokonce točíte videa, prostoru pro vaše data potřebujete mnohonásobně více. A nejde jen o velikost onoho prostoru. Pokud chcete, aby k datům mohl přistupovat i někdo další, je nezbytné taková data přes internet zpřístupnit. Neboli potřebujete nějaké úložiště, které je dostupné v online režimu. Někdy se tomuto řešení říká datový cloud. Takovou službu dnes poskytuje každý slušný poskytovatel, můžete mít vyhrazený určitý datový prostor, celý disk nebo klidně celé diskové pole včetně serveru jen pro sebe. Jde jen o to, kolik dat potřebujete uložit, jak moc to celé chcete zabezpečit a také kolik jste ochotni do takové služby investovat. Od stokorun za měsíc se totiž náklady mohou snadno vyšplhat až ke statisícovým cifrám.To už je pro běžný sportovní klub extrémní příklad, ale i z těch běžných stokorun či tisíců lze mnohé uspořit v případě, že online ukládání zvolíte vhodnou taktiku. Tady je pár tipů:
-
Multihosting - používá se primárně u webů, ale v principu lze využít pro jakýkoliv typ dat. Webhosting si potřebuje pro svůj web pořídit každý, kdo nějaký web provozuje. Většina lidí to řeší v poměru 1:1 - na každý web samostatný hosting. Ovšem velká část poskytovatelů umožňuje mít na jednom hostingu projektů více. Z jednoho webhostingového balíčku tak můžete obsloužit klidně pět webů, všechny e-mailové schránky a ještě vám zbyde místo na fotogalerii nebo oddílový intranet. Datový prostor mezi sebou jednotlivé projekty sdílejí, multihosting je limitován pouze celkovou velikostí uložených dat.
Kolik můžete ušetřit: až 95% nákladů na hosting vašich webů, e-mailů a dalších dat, řádově stokoruny až jednotky tisíc Kč za rok.
-
Datový prostor zdarma - Pokud máte telefon s Androidem, pravděpodobně víte, že k jeho plnému využití potřebujete mít Google účet.Ten lze získat bezplatně, jak jsme psali už v části věnované e-mailům. Bezplatný účet má stejné funkce jako ten placený, avšak celková velikost dat, která do něj uložíte, nesmí překročit 15 GB. To se může zdát jako hodně, ale většina uživatelů moderních telefonů na limit brzy narazí kvůli zálohování fotek a videí, které je velkým žroutem kapacity. Pro váš klub si však můžete vytvořit další účet, kam budete ukládat jen data bez multimédií, v takovém případě vám datová kapacita vystačí klidně i na několik let.
Vhodným nastavením sdílení lze k účtu navíc připojit prostor dalších účtů. To se však k jiným účelům než obcházení datových limitů příliš nehodí, obzvlášť když jako oddíl máte mnohem lepší možnosti, o kterých píšeme o pár řádků dále.
Zcela zdarma můžete získat prostor i pro vaše blogy, weby, fotky nebo videa. Většinou s podmínkou, že se uživatelům společně s vaší tvorbou bude zobrazovat nějaká reklama. Takto funguje třeba Medium.cz, kde můžete bezplatně publikovat vaše články, Zonerama.cz bezplatně publikuje prakticky neomezené množství vašich fotek ze závodů a na Youtube si můžete i z neplaceného účtu publikovat stovky hodin videa.
Kolik můžete ušetřit: až 100% nákladů na online ukládání vašich dat, řádově stokoruny měsíčně.
-
Speciální granty na cloudové systémy - Zde se budeme věnovat systémům, které mají přesah do více témat tohoto článku. Existují totiž systémy, které kromě ukládání dat v sobě zahrnují i profesionální řešení e-mailových schránek, online komunikace, spolupráce a tvorby dokumentů. Zjednodušeně v nich můžete dokument vytvořit, spolupracovat na jeho tvorbě s kolegy, uložit ho i následně někomu odeslat nebo jej online publikovat. Systémy obsahují editory textů, tabulek, obrázků nebo prezentací, programy pro správu souborů i internetovou komunikaci. Velké části uživatelů takový systém stačí jako jediný softwarový produkt pro veškerou jejich práci.
V našich končinách jsou z této oblasti nejznámějšími asi systémy Google Workspace a Microsoft 365. Jsou to profesionální balíky programů a služeb, které obslouží doslova celou kancelář i v organizaci s řádově tisíci zaměstnanci. Proto je používají i ty největší firmy, organizace a instituce. Stejně dobře je však může využít i malá neziskovka jako je třeba váš spolek. A pro spolky je tu ještě jedna výhoda: oba uvedené systémy totiž můžete při splnění podmínek používat zcela bezplatně.
Google Workspace pro neziskové organizace umožňuje využívat balík od Google včetně všech základních aplikací a možností sdílení dat zdarma až pro 2000 uživatelů, celkový limit sdílených dat je aktuálně 100 TB. Pro většinu běžných neziskovek je to v podstatě neomezená verze.
Podmínky Microsoftu tolik benevolentní nejsou, zdarma je prvních 300 uživatelů a datový limit je sdílený 1TB, na druhou stranu aplikace typu Word a Excel, které jsou v online verzích v balíku také zahrnuty, jsou u nás stále oblíbenější než konkurence od Google. Pro 10 uživatelů lze pak balík Microsoftu získat bezplatně i ve vyšší Business Premium verzi včetně desktopových aplikací.
Google Workspace lze získat na stránce https://www.google.com/intl/cs_CZ/nonprofits/, v případě Microsoft 365 najdete informace na https://www.microsoft.com/en-us/nonprofits/microsoft-365.
Zatímco Microsoft si nárok neziskovky na poskytnutí grantu ověřuje sám, v případě Google je potřeba, aby váš klub byl validován jako oprávněný příjemce daru prostřednictvím organizace Percent, o které píšeme dále.
Kolik můžete ušetřit: až 100% nákladů na cloudový systém, řádově stokoruny až stovky tisíc korun (ano, čtete správně, mohou to být opravdu až statisícové částky) měsíčně podle počtu uživatelů, objemu dat a způsobu využití.
Software
Windows, kancelářský balík pro psaní textů, tvorbu tabulek a prezentací, něco na programování krabiček, losování startovek a zpracování výsledků, software na kreslení map a stavbu tratí, program pro zpracování fotek, práce s PDF dokumenty, přehrávač hudby a k tomu něco na jednoduchou grafickou tvorbu nebo zpracování videa. Takhle nějak by mohla vypadat softwarová výbava počítače v případě šikovného organizátora závodů. Podle toho, které programy z jednotlivých skupin si zadáte do kalkulace, při zadání běžných prodejních cen se hravě dostanete k částce, která bude někde mezi desítkou a stovkou tisíc českých korun. Pokud chcete mít software legálně a dodržíte licenční podmínky, nákup za koncové ceny se docela prodraží, navíc poplatky za některé programy je potřeba platit každý rok. Naštěstí jsou tu možnosti, jak potřebné programy získat s výraznou slevou, případně zcela zdarma.
-
Bezplatný software - Pokud z nějakého důvodu nemůžete získat grant na software pro neziskovky (třeba proto, že váš klub provozuje profesionální sport), můžete náklady redukovat i jinak. Bezplatné programy jsou často plnohodnotnou náhradou placených verzí, jediným výrazným rozdílem je, že nebudete mít podporu prodejce a budete si muset vystačit s tím, co vám poradí jiní uživatelé. Takže kupříkladu Libre Office nebo Open Office namísto Microsoft Office, GIMP namísto Photoshopu, Xn View jako náhrada za Zoner Photo Studio. Na mapování je tu bezplatný OO Mapper, stavbu tratí zvládne Purple Pen. Jasně, OCAD je pro mnohé lepším a vyspělejším nástrojem, ale ne pro všechny je to nezbytný výdaj.
Kolik můžete ušetřit: až 100% nákladů na software
-
Softwarový second hand - Ano, i počítačový program můžete koupit z druhé ruky. A při dodržení podmínek to může být zcela legální, rozhodoval o tom dokonce Soudní dvůr Evropské unie. Pokud nejste právníci nebo masochisti, text ani další zdroje k problematice radši moc nestudujte, mohlo by vám to sežrat spoustu času, který bude vhodnější strávit někde v lese. Zkoušet něco takhle kupovat od souseda nedoporučujeme, raději využijte nabídek firem, které se na tohle specializují a mají k prodeji potřebnou dokumentaci. Pokud o něco takového máte zájem, hledejte nejlépe výraz “druhotná licence”. Nejčastěji lze takto koupit Microsoft Office nebo třeba Windows doslova za pár desetikorun, nanejvýš stokorun.
Kolik můžete ušetřit: až 90% nákladů na software.
-
Multilicence - Cokoli kupujete ve větším objemu, většinou bývá v přepočtu na jednotku levnější. Takže stejně jako desetikilové balení rýže vás vyjde levněji než deset kilových sáčků, můžete množstevní slevy využít i u software. Zajímavě má licenci řešenou OCAD. Nejen že při nákupu více licencí najednou ušetříte až 20 % z ceny, ale týmové licence OCADu může každý den používat v oddílu někdo jiný, každá z licencí je převoditelná na jinou osobu jednou za 24 hodin. Takže při přípravě závodů mohou tři oddílové licence použít nejprve mapaři a pak ty stejné licence stavitelé tratí. Místo šesti licencí OCADu vám tak stačí tři.
Kolik můžete ušetřit: až 70% nákladů na software.
-
Softwarové dary a granty - V článku jsme už nějaká přísloví použili, sem by se zdánlivě mohlo hodit “Darovanému koni na zuby nekoukej”. Ovšem opravdu jen zdánlivě. Protože tady mluvíme o prvotřídním zboží, jsou to prostě úplně stejné programy jako ty, které si koupíte kdekoli jinde včetně internetového stánku s otravným zeleným mimozemšťanem. A jak se takový program dá dostat darem? Složitější (a zcela bezplatná) je varianta, kdy výrobce oslovíte a on vám program napřímo věnuje, ideálně i s nějakou smlouvou, abyste k daru a používání programu měli doklad.
Jak jste se již dočetli výše, formou grantu se dají získat i služby, programy nebo dokonce celé cloudové systémy těch největších producentů. Protože by pro velký zájem zejména oni takto byli brzy zahlceni, vznikla po celém světě síť zvaná Techsoup, která se zprostředkováním softwarových darů zabývá a pro velké výrobce dary administruje. Do programu Techsoup se může zaregistrovat každá nezisková organizace, která má o dárcovský program zájem. Techsoup v ČR zastupuje například společnosti Adobe, Autodesk, Bitdefender, Cisco, Microsoft, TeamViewer, Zoom nebo Zoner. Kromě software lze přes program získat i notebooky, síťový hardware atd. Každý z dárců má vlastní podmínky pro darování, Techsoup jejich plnění u neziskovek zkontroluje a celý dar včetně účetních dokladů a případné dodávky zboží zprocesuje. Za administraci je standardně vybírán administrativní poplatek ve výši 5-20% běžné tržní ceny konkrétního produktu. Existují však výjimky, kdy se poplatek nehradí, jednou z nich jsou dary společnosti Microsoft. V jejich případě totiž Techsoup provádí pouze ověření oprávněnosti, samotný dar pak už řešíte přímo s Microsoftem. Můžete takto požádat třeba o poskytnutí licence Microsoft 365 Business Premium pro 10 lidí.
Pro registraci do Techsoup budete potřebovat doložit neziskový statut vaší organizace a soulad s podmínkami jednotlivých dárců. Po ověření a schválení pak už jen stačí vybrat z nabídky darů, objednat a zbytek nechat na týmu Techsoup.
Donedávna zajišťoval Techsoup ověřování neziskovek i pro Google. Zhruba rok už tohle neplatí, ačkoli to ještě najdete i v některých nápovědách samotného Google. Ověřování nově provádí organizace Percent, ovšem toto ověření je plně integrováno do žádosti o Google grant, takže není nutné se nikde extra registrovat. Prostě vyplníte žádost na www.google.com/nonprofits a počkáte si na ověření. Budete-li úspěšní, můžete zcela zdarma používat výše zmíněný balík Google Workspace pro neziskovky, získat profi verzi vašeho Youtube kanálu nebo čerpat měsíčně až deset tisíc dolarů kreditu na internetovou reklamu.
Kromě výrobců zapojených do sítí Techsoup či Percent nabízejí mnozí další darování licencí i napřímo. Jedním z nich je například výrobce známého grafického programu Canva.
Kolik můžete ušetřit: až 100% nákladů na software v případě cloudových systémů, u běžného software až 95% tržní ceny. Téměř neuvěřitelná pro většinu českých spolků je pak částka 10.000 amerických dolarů měsíčně, kterou vám Google věnuje na reklamu.
Hardware
V případě hardware potřebujeme jednak speciální sportovní vybavení (Sportident krabičky, čipy, techniku pro přenos mezičasů…) a pak standardní IT hardware v podobě počítačů, displejů a dalších periferií. U těch prvních je trh tak malý, že bezplatné pořízení v podstatě přichází v úvahu jen v případě nějakého veřejného grantu. Samotný výrobce a nejspíše ani distributoři si to v našich končinách dovolit nemohou. U běžného hardware jsou však možné dary i výhodné nákupy s výraznými slevami.
-
Hardware darem - je celkem běžné, že zejména velké firmy po určité době odepisují počítače i v případě, že jsou plně funkční. Takové stroje se dají pořídit za zlomkovou cenu, případně i zcela zdarma. Někdy stačí dobrý kontakt ve firmě, jindy budete muset zkusit společnosti obvolat. Odprodej za pár stovek bývá někdy administrativně jednodušší, zvažte proto, zda se vám vyplatí trvat na darovací smlouvě.
Kolik můžete ušetřit: až 100% nákladů
-
Bazar použitého či repasovaného hardware, výprodeje - V bazarech a outletech je nabídka v podstatě shodná s tím, co je dostupné na trhu. Často se dá sehnat nový stroj za polovinu ceny, která byla ještě před měsícem na eshopu. Bývá to v období, kdy se na trh dostávají nové modely a prodejci potřebují uvolnit sklady. Zcela nové zařízení tak máte za výhodnou cenu a přitom s plnou zárukou jako jakékoliv jiné. Milovníci jablíček mohou zkusit mrknout třeba na web mac-outlet.cz/, velmi výhodné ceny se však občas objeví i na běžných eshopech.
Další možnost je pak pořízení použité či repasované techniky. Ačkoli lze legálně pořídit cokoli do oddílu i od běžné fyzické osoby, méně technicky zdatným doporučujeme z důvodu případných reklamací či podpory vyhledávat spíše specializované firmy. Zprostředkování prodeje použité techniky je mj. i doplňkovou službou v rámci programu Techsoup.
Kolik můžete ušetřit: až 95% nákladů
Jak to chodí v ČSOS?
Pokud se chcete nechat inspirovat, jak to děláme v naší svazové centrále, níže najdete stručný přehled toho, co využíváme a jak to máme pořešené. Protože jsme ale neziskovka s národní působností a navíc zastřešující sportovní svaz, máme některé podmínky jiné (trochu přísnější) než běžný lokální spolek.
-
Připojení k internetu - centrála svazu využívá připojení poskytované Českou unií sportu v objektu na Strahově. V kanceláři je i záložní modem vlastněný ČSOS, přes něj se lze připojit v případě výpadku přípojky ČUS. Ti, kdo mají služební telefon, mají k hlasovému tarifu i tarif datový. Ostatní si internet řeší sami.
-
Komunikace, posílání dokumentů - Emaily máme na Google serverech v rámci balíku Google Workspace pro neziskové organizace, svaz má vlastní datovou schránku a oprávnění zástupci i elektronický podpis. Větší projekty mají vlastní emailové adresy typu neco@projektova_domena.cz.
-
Ukládání dat - pro online ukládání máme Google Workspace pro neziskové organizace se sdíleným limitem 100 TB, každý uživatel má privátních 30 GB. Samostatný sdílený disk má každá významnější organizační složka svazu. Datový prostor pro weby máme placený, našim největším poskytovatelem je Digital Ocean. Pro fotografie se v této oblasti osvědčil i open source systém Piwigo (např. wmtboc2023.piwigo.com/).
-
Software - Největší využití z produktů Microsoftu má v kanceláři zřejmě Excel, který stále při profi využití nemá moc konkurentů. Microsoft kupujeme za ceny druhotných licencí v řádech stokorun. Velká část textových dokumentů však již vzniká v prostředí Google Workspace. OCAD nakupujeme za výhodnější ceny v multilicenci, přes Techsoup máme v dárcovském programu Zoner Photo Studio a také jsme zde získali ověření pro granty Google. Kromě Google Workspace využíváme u této společnosti i grantový kredit na PPC reklamu a profesionální vlastnosti pro správu Youtube. Vygrantovanou máme i Canvu. Na řízení projektů a správu úkolů tu pak máme Freelo.
-
Hardware - Počítače, tiskárny i displeje do kanceláře se vesměs pořizovaly jako nové, zejména z důvodu on-site záručního servisu. Část vybavení byla financována mimo běžný rozpočet svazu z dalších grantů.
Diskuze
Pro komentování se nejprve přihlaste.